Legendárna Vespa 125

Je len málo áut či motocyklov, ktoré sa vryjú do povedomia ľudí a stanú sa nezabudnuteľnými. Vespa 125 je jedným z nich. Motocykel, ktorý bol navrhnutý ako lacný dopravný prostriedok pre krajinu zdevastovanú 2. svetovou vojnou, sa stal niečím, čo v tom čase vzbudzovalo neskrývaný obdiv, a zároveň aj zvedavosť. A tak sa z neistoty a skepticizmu ťažkých časov nakoniec zrodila legendárna Vespa 125.

Legendárna Vespa 125

Legendárna Vespa 125 (zdroj: pixabay.com)

Späť k začiatkom

Hoci prvá Vespa bola vyrobená v roku 1946, prvotné počiatky spoločnosti, ktorú v Janove založil Rinaldo Piaggio, siahajú až do roku 1884. V tom čase táto spoločnosť vyrábala lode a neskôr svoj okruh výroby rozšírila o výrobu autobusov, dodávok a či železničnú dopravu. S príchodom 1. svetovej vojny sa okamžite prispôsobili diere na trhu a výrobu rozšírili o lietadlá a hydroplány. 2. svetová vojna však mala na spoločnosť veľmi devastujúci vplyv, pretože väčšina tovární Piaggio bola zbombardovaná alebo zničená.

Tu prišiel Rinaldov syn Enrico s víziou vytvorenia lacného vozidla, ktoré vojnou zasiahnutej krajine pomôže z najhoršieho. A tak si 23. apríla 1946 spoločnosť Piaggio zapísala svoj patent na Vespa 98. Verejnosť sa, tak ako pri zrode všetkých nových vecí, rozdelila na dve časti: na tých, ktorí verili v úspech Vespy, a na tých, ktorí boli ku všetkým moderným víziám skeptickí. Enricovu húževnatosť však neodradilo nič a už o rok neskôr uzrel svetlo sveta väčší model – Vespa 125, ktorá neskôr úplne vyradila z výroby pôvodnú Vespu 98. A tak sa z vízie stala legenda.

Vespa 125 aktuálne

Zrod tohto priekopníckeho motocykla so záujmom sledovali aj zahraničné trhy a Enrico Piaggio vybudoval rozsiahlu obchodnú a servisnú sieť po celej Európe a neskôr aj po celom svete. V súčasnosti je Vespa globálnou značkou a jej výroba sa sústreďuje v troch výrobných závodoch: talianskej Pontedere, kde sa Vespa vyrába nepretržite od roku 1946; vo Vinh Phuc vo Vietname a indickom Baramati. Oproti pôvodnej Vespe 98 sa Vespa 125 okrem nárastu zdvihového objemu líši aj v niekoľkých iných detailoch. Má vylepšené zavesenie ramena predného kolesa a do vienka dostala tiež zadný tlmič. Kapota motora bola posunutá do vyššej polohy, aby bol jednoduchší prístup k motoru a ostatným jeho mechanickým častiam. Vylepšené verzie Vespy 125 mali neskôr svetlomety na riadidlách či upravený dizajn zadnej časti.

Čo sa týka predaja, tak Vespa prekonala očakávania nielen samotného Enrica, ale aj tých najväčších skeptikov. Dnes môžeme s istotou povedať, že Vespa brázdi ulice celého sveta a od počiatku sa predalo viac než 18 miliónov kusov tohto legendárneho skútra. Vespa 125 sa stala symbolom moderného životného štýlu a zanechala stopu nielen v životoch ľudí, ale tiež v kultúre, na plátnach kín či v reklamnom priemysle. Svojím dizajnom, cenou a kvalitou sa radí medzi skutočné legendy automobilového priemyslu.

Komerčný článok